För att förstå detta måste vi först veta vilka ämnen som kan ge oss energi. Det är som många vet fett och kolhydrater men också protein. Om kroppens proteinbehov är uppfyllt  går vi in i stenåldersmode. Överlevnad. Överskottet av protein går då till levern där en ganska lång process påbörjas som omvandlar proteinet till energi, oftast i formen av glukos, blodsocker.

Det jag beskriver nedan vill jag att alla ska vara medvetna om är en förenkling av något som är mycket mer komplext men att förklara det hade nog tagit 10 inlägg vara i sig.

När vi äter och får i oss protein, kolhydrater och fett  börjar kroppen genast bryta ner dessa till mindre beståndsdelar så de ska kunna ta sig ut i blodströmmen och vidare till ställen där dem behövs. Men utmaningen blir när energibehovet är mättat i hela kroppen. Då slår överlevnadsmodet in i kroppen. Vi är designade för att klara långa perioder utan mat. Dagar, veckor, även i extremfall upp emot månader. Så att vi behöver äta var 3-4timme, glöm det.

fett är fett

När överlevnads modet kickar in så påbörjas inlagringen. När fettet kommer till en inlagringspunkt kommer cellen att ta upp fettet, men klarar inte av att binda fettet utan lite klister. Klistret i detta fallet är kolhydrater tillsammans med insulin. När dessa tre komponenterna finns på samma ställe i överlevnadsmodet kommer kroppen att lagra in det hela. Tråkigt nog däremot så tar kroppen inte upp allt fett utan bara en del av fett. Fettet går från att vara HDL, det goda kolesterolet, till att bli LDL, det onda kolesterolet.

Intressanta är om vi minskar på kolhydraterna, minskar klister, vilket gör att fettet som är HDL i blodet, det goda kolesterolet, för blir just HDL. Det är alltså kombinationen av högt intag av både fett och kolhydrater som är den verkliga vikttjuven.

Däremot är kroppen smart. Den kan inte bara lagra in kolhydrater hur som helst. Det är klistret. Så skulle vi ha för mycket kolhydrater i kroppen går det ner till levern där det omvandlas till LDL, det onda kolesterolet, och sedan skickas ut i blodet igen. Protein blir också LDL, det onda kolesterolet, när det omvandlas av levern.
Jobbiga blir när detta har skett att kroppen nu kan lagra in sämre fett med hjälp av kolhydraterna och insulinet men cellen kan fortfarande inte ta upp allt fettet. Kvar blir alltså VLDL, det än sämre kolesterolet.

Nästa inlägg – Det vi måste äta